
Aan de hand van de berichten die gebruikers posten gaat Facebook op het internet na hoe gelukkig we zijn. Collectieve feestdagen maken ons euforisch en op maandagen balen we allemaal.
Iedere dag vertellen gebruikers van de sociale netwerksite Facebook via korte berichtjes hoe ze zich voelen en wat hen bezighoudt. Die berichtjes inspireerden de bedenkers van Facebook om een nationale geluksindex te creëren. Een computerprogramma speurt in de berichten naar woorden die positiviteit of negativiteit uitdrukken en stelt op die manier een index op.
'Als mensen hun status bijwerken met meer positieve woorden, of minder negatieve, dan kunnen we spreken van een meer gelukkige dag dan normaal', zegt Adam Kramer, een van de ontwikkelaars van de geluksindex die sinds oktober vorig jaar in de ziel van de Amerikaanse gebruikers begon te kijken.
Sinds kort gaat Facebook ook het geluksgevoel van de Vlamingen na. Nederlands is naast Engels, Spaans, Italiaans en Duits een van de meest gebruikte talen op Facebook en het computermodel heeft behoefte aan voldoende berichten om relevant te zijn.
Michael Jackson
In alle onderzochte landen komen collectieve feestdagen naar voren als momenten waarop we allemaal gelukkig zijn. Op Kerstmis, Nieuwjaar, Pasen en Valentijnsdag plaatsen we positievere berichten op onze profielpagina.
Daarnaast vormen vooral grote sportevenementen aanleiding tot euforie of zelfs diepe ellende. 'Zo treurden de Ierse gebruikers op 18 november vorig jaar collectief toen de Ierse nationale ploeg geen ticket voor het WK voetbal kreeg na een controversiële Franse goal', zegt Lisa Zhang, data-onderzoekster bij Facebook.
Ook grote rampen, zoals de terroristische aanslagen in India op 27 november 2008, de aardbeving in Italië op 6 april vorig jaar en de zware aardbeving in Chili op 27 februari dit jaar doen de geluksindex in de betrokken landen dramatisch dalen. Zelfs de dood van popster Michael Jackson leidde tot een collectief rouwmoment op de Facebookpagina's van Amerikaanse surfers.
Warme zaterdag
Ook Vlaanderen kent zijn tragische gebeurtenissen. Maar vreemd genoeg traceert het computermodel van Facebook geen droefenis na bijvoorbeeld de treinramp in Buizingen of de steekpartij van Kim De Gelder. Wel valt op dat we op maandag de meest negatieve berichten van de hele week posten en op zondag het gelukkigst zijn. Een recente piek in ons geluksgevoel, afgelopen 24 april, was de eerste echt warme zaterdag van het jaar. 'Je zou verbaasd zijn hoe iets banaals als het weer een invloed heeft in ons dagelijkse geluksgevoel', zegt socioloog Ignace Glorieux van de VUB. 'De methode van Facebook is niet wetenschappelijk verantwoord omdat de populatie niet representatief is, maar de sociologie erkent zeker collectieve momenten van geluk en verdriet.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.