De afgelopen tijd is er flink wat ophef rondom de nieuwe mogelijkheden die sociaal netwerk Facebook in haar systeem bouwt. Het lijken nieuwe mogelijkheden waar de eindgebruiker, de consument, niet altijd aan het langste eind trekt. Sterker nog, de belofte van Facebook uit hun originele privacy-statement “No personal information that you submit to Facebook will be available to any user of the Web Site who does not belong to at least one of the groups specified by you in your privacy settings” lijkt met voeten te worden getreden door de nieuwe mogelijkheden van Instant Personalization en de Community Pages. In dit artikel geef ik een kort overzicht van de huidige stand van zaken en de stappen die je kunt zetten om Instant Personalization uit te zetten in je Facebook profiel.
Wat is Instant Personalization?
De nieuwe functionaliteit Instant Personalization is een pilotprogramma van Facebook met Docs.com, Yelp en Pandora. Als je deze functie aanzet is het mogelijk om op de genoemde sites via je Facebookprofiel te zien wie van je vrienden er is geweest en wat ze interessant vinden. Zo zou je bij je eerste bezoek aan Pandora direct muziek kunnen horen die je via Facebook al “Like’d”.
Wat doet Instant Personalization?
Tot zover lijkt het nog wel mee te vallen, het idee dat je vrienden je volgen op het web zien we vaker en dat hoeft ook niet per sé een slecht iets te zijn. Mits je zelf controle houdt. En daar wringt de schoen. Want wat staat er op de pagina over Instant Personalization:
When you visit a Facebook-enhanced application or website, it may access any information you have made visible to Everyone as well as your publicly available information. This includes your Name, Profile Picture, Gender, Current City, Networks, Friend List, and Pages. The application will request your permission to access any additional information it needs.
Dit betekent dus dat bij het akkoord gaan in het Instant Personalization programma, er diverse informatie van je publiek beschikbaar wordt gesteld aan de derde partij. Informatie die volgens mij niet relevant is voor die derde partijen. Je hebt de mogelijkheid om via Opt-out niet deel te nemen aan het programma (want het vinkboxje staat standaard op Allow…) maar in kleine letters staat er nog wel vermeld dat “je Facebook-connecties die wel meedoen aan het programma, publieke informatie van jou kunnen om hun eigen bezoek aan de sites te personaliseren.” Bent u er nog?
De enige manier om dit tegen te gaan is door de niet alleen voor de opt-out te kiezen op deze pagina, maar ook door de drie partners die meedoen in het programma, expliciet te blokkeren. Dit werkt als volgt
Ga naar de Instant Personalization privacy instellingen en uncheck de “Allow” button. Klik Confirm.
Ga naar de Facebookpagina voor Microsoft Docs, klik Block Application op de pagina, klik Block Application in de pop-up, en klik Okay in de volgende pop-up.
Ga naar de Facebookpagina voor Pandora, klik Block Application op de pagina, klik Block Application in de pop-up, en klik Okay in de volgende pop-up.
Ga naar de Facebookpagina voor Yelp , klik Block Application op de pagina, klik Block Application in de pop-up, en klik Okay in de volgende pop-up.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.