donderdag 6 oktober 2011

Facebook is allesbehalve sociaal (1)

Facebook een sociaal netwerk noemen is uiteraard één zaak. Of het werkelijk zo is, dat is een totaal andere zaak. Facebook is al lang zijn doel voorbij geschoten en heeft met het woord "sociaal" niet veel meer te maken. Dat komt vooral door de commerciële ingesteldheid van de site, die een profiel toelaat 5000 vrienden te verzamelen. Wie heeft in het werkelijke leven nu eigenlijk 5000 vrienden ? Juist, niemand uiteraard.

Verschillende studies hebben aangetoond dat mensen op internet zo'n 200 (maximum) connecties met anderen aankunnen om het gegeven nog sociaal te noemen, 150 zou het ideaal zijn. En zo is het ook.

Vanaf het ogenblik dat profielen op Facebook boven de 200 'vrienden' verzamelen begint het uit de hand te lopen. Op de startpagina verschijnen de statusupdates van je vrienden op Facebook. Tot een 150 à 200 zie je die updates aan een nog betrekkelijk te volgen tempo verschijnen. Nadien, als je de vriendenlijst laat uitgroeien tot zo'n 500 begint het al behoorlijk zorgwekkend te worden. Alleen de vrienden, waarmee je veel interacties hebt verschijnen er nog, tenzij je de nieuwe functies 'vrienden' en 'abonnementen' nog niet goed ingesteld hebt en dan ben je al eigenlijk niet meer sociaal bezig : de anderen zie je niet meer en de kans dat je speciaal naar hun profiel gaat kijken is ook klein.

Nu kan je wel met de nieuwe functies, zoals "abonneren" aangeven of je die vrienden nog wil "bekijken", maar dan moet je weeral een selectie maken van zo'n 150 maximum. Dus : hoe je het eigenlijk draait of keert : met 500 vrienden blijven er sowieso al 350 in de 'kou' staan. Dat betekent zo'n 70 % en dat is niet niks voor "sociaal" gevoelige mensen.

Je ondervindt het trouwens zelf als je nieuwe vrienden toevoegt : zolang ze de sociale limiet van 150 nog niet bereikt hebben, dan zie je ze betrekkelijk veel reageren of iets "leuk vinden". Stijgt hun vriendenaantal tot 150, dan wordt dat al een heel stuk minder en als ze aan 500 vrienden zitten, dan is de kans groot dat je ze niet meer op je profiel ziet en dat is ook logisch te verklaren : ze zien je gewoon ook niet meer ...

En dan de ultieme limiet : 5000. Stel nu dat je sociaal zodanig bevlogen bent en dat je elke dag 20 seconden spendeert om elk vriendenprofiel te gaan bekijken, dan kost je dat net geen 28 uur tijd. Dus : op 1 dag lukt het zelfs niet en dan moet je op de koop toe ook nog eens dag en nacht bezig zijn en niet slapen, niet eten, niet drinken, ... met andere woorden : dat is gewoon niet te doen.

Zelfs als je het idee zou opperen dat 5000 vrienden nodig is om te netwerken, dan heb je wel een vrij groot netwerk. Als je dat netwerk nu in aparte vriendenlijst begint in te delen, dan ben je naar schatting zo'n twee maanden bezig als je het een beetje behoorlijk wil doen en dan moet je toch dagelijks een behoorlijk aantal uur spenderen aan het opmaken van die lijsten en het invoegen van vrienden in die lijsten. En als je eerlijk bent : met 5000 "vrienden" zitten er toch zo'n 50 % tussen, die voor geen enkel netwerk van enige betekenis zijn.

Wie zijn nu de "verstandigste mensen" op Facebook ? Diegenen, die enkel profielen toevoegen van mensen, die ze in het werkelijke leven ook kennen en die onder de noemer vrienden plaatsen. Daarnaast kunnen ze nog enkele profielen toevoegen, waarvan ze denken ze ooit eens nodig te kunnen hebben en die kunnen ze sorteren onder kennissen en het "abonnement" op hun statussen 'afmelden'.

En wie zijn de heel verstandige mensen : diegenen, die gewoon geen profiel op Faceook aanmaken. Facebook als een instrument gebruiken om sociaal bezig te zijn heb je niet nodig omwille van het sociale aspect. Met een goed gestructureerde "infrastructuur" van een papieren adresboek, een telefoon en een 'deftige' mailbox kom je al een heel stuk verder en vooral : je verliest veel minder tijd. Facebook is door zijn ingewikkelde structuur een groot zorgenkind onder de websites en we verdenken er Facebook van om het bewust zo ingewikkeld te houden, want zo blijf je langer op het systeem ingelogd en is er voor Facebook ook meer kans dat je eens op hun openbare en verborgen reclameboodschappen klikt ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.